پايان نامه مقايسه تطبيقي فرم و نقش ظروف و اشيا سفالي و فلزي سده هاي ميانه اسلامي ايران

دسته بندي : علوم انسانی » باستان شناسی
مقدمه:
زیبایی و ارزش هنر اسلامی تا حدودی به احجام فلزی و سفالی و به تزئینات آنها بستگی دارد. در فاصله زمانی بین شش قرن نخست هجری قمری، سابقه هنر اسلامی در احجام فلزی و سفالی و تزئینات گوناگون (نقش و پرداخت) از اهمیت شایانی برخوردار بوده است و هنرمندان در تمامی ادوار اسلامی در توسعه و تکامل آن از هیچ کوششی دریغ نورزیده اند. دوران سلجوقی نهتنها عصر طلایی پیشرفت فنون و صنایع محسوب میشود، بلکه در زمینه های هنری و فرهنگی توسعه فراوانی را کسب نموده است. هنر این روزگار نمایانگر ارتباط نزدیک علوم عقلی و هنر است  (نکونام، 2931: 78). درباره سلجوقیان این نکته حائز اهمیت است که آنان دارای مذهب تسنن و به شدت سر سپرده دستگاه خلافت وقت بودند. سلجوقیان قرآن و سنت را مبنای زندگی قرار داده و در پی آن زبان و خط عربی را در دستگاه سلطانی و جامعه ی آن روز ایران و نیز هنر این دوره رواج دادند. در هنر فلزکاری سلجوقیان، آیات قرآنی، احادیث نبوی و بیشتر از همه، اذکار، ادعیه، توسعه و پند و اندرز دیده میشود (نوروزی طلب و افروغ، 1389: 114). پس از ویرانیهایی که قوم مغول در حملات خود به بار آوردند، فرهنگ و هنر سرزمینها را دچار آسیبهای جدی کردند؛ لیکن به مرور زمان و با روی کار آمدن بازماندگان آنان از جمله ایلخانیان، اوضاع ایران رو به بهبودی نهاد. با پیوستن حاکمان این عصر به دین مبین اسلام، فرهنگ و هنر رونق یافت و در جهت تعالی اسلام به کار گرفته شد. پس از آنان حکومت تیموریان نیز جهت پیشبرد و رواج دین مبین اسلام بسیار تلاش کردند و هنر اسلامی را بسط و گسترش دادند (سرائی فر، 1381 : 2). در میان تمام هنرها، احجام فلزی و سفالی در دوران اسلامی از اهمیت و ویژگی خاصی برخوردارند و بیش از هر نوع دیگری مورد توجه هنرمندان و نقش آفرینان اسلامی بوده اند. هنرمندان مسلمان توانستند با به کارگیری عناصر فلز و گل، در راه اندازی صحیح تکنیکی ماهرانه و نظمی خلاقه در احجام فلزی و سفالی و کشف معیار مناسب برای روند کار به اهداف مهمی دست یابند که در نوع خود بینظیر است (نکونام، 1392 : 87).

این پایان نامه در هفت فصل تدوین گردیده است:
فصل اول تحت عنوان کلیات میباشد که در آن به بیان مسئله، پرسش تحقیق، فرضیه، روش، اهداف تحقیق و پیشینه تحقیق و غیره پرداخته شده است.
در فصل دوم به پیشینه مطالعاتی اشاره شده است.
در فصل سوم و چهارم توضیحاتی مفصل در مورد فلزکاری و سفالگری سدههای میانه اسلامی ارائه شده است.
در فصل پنجم و ششم به موضوع اصلی تحقیق، یعنی مقایسه تطبیقی فرم و نقوش ظروف و اشیاء سفالی و فلزی سده های میانه اسلامی پرداخته شده است.
فصل هفتم به عنوان بخش نهایی این پژوهش، شامل تحلیل دادهها، ارزیابی، جمعبندی و نتیجه گیری میباشد.
دسته بندی: علوم انسانی » باستان شناسی

تعداد مشاهده: 8859 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 342

حجم فایل:11,871 کیلوبایت

 قیمت: 100,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب جهت استفاده دانشجویان رشته باستان شناسی و هنرهای تجسمی


  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب فایل PDF